Było ostatnio troszkę o utworach — czas na omówienie tego czym jest opracowanie utworu, na podstawie dość buntowniczej piosenki jaką jest „I Fought the Law„.
Ciekawe: jak podaje Wikipedia utwór „I Fought the Law” napisał Sonny Curtis w 1958 r., a pierwszy raz zarejestrowany został rok później wraz z zespołem the Crickets. Kawałek nie zdobył jednak żadnej popularności i nie był nadawany przez radiostacje.
Utwór został spopularyzowany przez Bobby Fullera, który nagrał go w 1966 roku, wdzierając się do pierwszej dziesiątki list przebojów.
Trzynaście lat później za „I Fought The Law” wzięli się The Clash i wyszło im to całkiem zgrabnie (na tyle zgrabnie, że w 1989 r. amerykańscy chłopcy wykurzali Manuela Noriegę, panamskiego dyktatora, z jego kryjówki puszczając mu głośno także ten utwór).
W tym samym czasie piosenkę nagrał Hank Williams, Jr.
Wikipedia podaje, że także Johnny Cash, ale to na pewno nie jest The Man in the Black:
https://www.youtube.com/watch?v=DT0jCI3hd30
Wróćmy na chwilę do punk rocka — „I Fought The Law” nagrali także Dead Kennedys:
https://www.youtube.com/watch?v=pAdc2Rq9a4U
oraz Die Toten Hosen:
https://www.youtube.com/watch?v=Klr5xn_VfUA
i Stray Cats:
Są także wykonania w stylu ska, ale jakość filmów na YouTube nie pozwala na ich pokazanie tutaj, wyjąwszy może wersję The Jolly Boys (na scenie od 1945 roku!):
Zamiast podsumowania:
art. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.
2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.
3. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu lat od jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. Wypłacone twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi.
4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem.
5. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić twórcę i tytuł utworu pierwotnego.
PS Przypominam, że w pierwszym odcinku opowieści o utworach zależnych przyglądaliśmy się wykonaniom utworu „Papa Was a Rolling Stone”.