Finansowe wspieranie produkcji kulturowych gier wideo (projekt)

A skoro świat jest nadal mocno poruszony roszczeniami Andrzeja Sapkowskiego, który żąda dodatkowych 60 mln złotych za prawa do Wiedźmina, to może świat poruszy i ta informacja: w RCL pojawił się projekt ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo — czyli pomysł MKiDN na transfer podatniczych pieniędzy do dość nietypowej branży.


finansowe wspieranie produkcji kulturowych gier wideo

Czy finansowe wspieranie produkcji kulturowych gier wideo dotyczyć może także gier karcianych, takich jak pasjans?


A mianowicie, w pewnym skrócie:

  • twórcom ustawy przyświeca rzecz jasna cel w postaci poprawy„warunków funkcjonowania rynku produkcji gier wideo”, podnoszenie międzynarodowej konkurencyjności polskich przedsiębiorców działających na tym rynku oraz poprawy „warunków rozwoju potencjału kreatywnego i podnoszenie poziomu profesjonalizmu” — a nawet „rozwój kultury oraz promocja wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej oraz polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego na świecie”;
  • wszystko to dlatego, że — jak podkreśla się w uzasadnieniu projektu — gry wideo stały się nośnikami treści kulturowych, dominują wzorce z USA i Chin, przy czym „nie wynika to bynajmniej z braku talentów wśród twórców gier wideo z naszego regionu”, lecz raczej z dysproporcji środków przeznaczanych na produkcję i marketing gier (zaś podobne rozwiązania legislacyjne są stosowane tu i ówdzie);
  • czym zatem jest kulturowa gra wideo? czy może być to „Wiedźmin”? projekt definiuje ją jako grę wideo, która „wykorzystuje polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiada kulturotwórczy lub innowacyjny charakter, a także spełnia test kwalifikacyjny potwierdzony certyfikatem tymczasowym oraz ostatecznym i jest przeznaczona do komercyjnej dystrybucji”;
  • certyfikat, certyfikat: oczywiście przyznawać go ma minister kultury, na wniosek zainteresowanego producenta, po przeprowadzeniu testu sprawdzającego kryteria uznania gry za kulturową, na okres 3 lat (z możliwością przedłużenia o kolejne 2 lata); projekt wzoru testu jest podany w uzasadnieniu projektu ustawy;
  • warunkiem wnioskowania o wsparcie finansowe produkcji kulturowej gry wideo ma być „potwierdzenie nabycia praw do scenariusza lub podstawy literackiej gry wideo” (to drugie to chyba po prostu prawo zależne; coś dla Andrzeja Sapkowskiego);
  • na wsparcie finansowe nie może liczyć żadna gra o charakterze reklamowym lub promocyjnym, hazardowa, zawierająca „treści pornograficzne”, a także nie przeznaczona do komercyjnej dystrybucji;
  • finansowe wspieranie produkcji kulturowych gier wideo sprowadzać się ma do ulgi podatkowej — odpowiadającej kosztom kwalifikowanym, tj. kosztom uzyskania przychodów poniesionych na produkcję gry (projekt zakłada nowelizację ustaw o PIT i CIT); wsparcie to stanowić ma pomoc publiczną w rozumieniu odnośnych przepisów, zaś rejestr przyznawanego wsparcia ma być jawny i publicznie dostępny;
  • dla jasności: finansowe wspieranie produkcji kulturowych gier wideo to nie tylko bonusy, ale także obowiązki — taki producent będzie musiał m.in. przedstawić raport końcowy, zaś ustawa przewiduje odrębny tryb kontroli przedsiębiorców, którzy wsparcie uzyskali.

Słowem: jak dla mnie bomba w górę, proszę państwa!

subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

6 komentarzy
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
zerknij na wszystkie komentarze