Czy należy włączać kierunkowskaz przy wjeżdżaniu na rondo?

Dylemat czy kierunkowskaz przy wjeździe na rondo włączać należy — czy też jednak robić tego nie należy — wzbudza może nieco mniej emocji niż spór o jazdę rowerem po DDR, która jest z lewej strony, co jednak nie oznacza, iż nie warto odnotować ciekawego orzeczenia, w którym wypowiedziano się na ten temat.


Kierunkowskaz przy wjeździe rondo

Fotografia ilustracyjna nieco podchwytliwa: wrocławskie Rondo Ronalda Reagana nie jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym! (fot. Olgierd Rudak, CC-BY-SA 3.0)


prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 3 listopada 2016 r. (II SA/Gl 888/16)
W świetle obowiązujących przepisów prawa o ruchu drogowym, wjeżdżający na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie może sygnalizować zmiany kierunku ruchu lewym kierunkowskazem. Nie dotyczy to sytuacji, gdy wjazd na takie skrzyżowanie jest połączony ze zmianą pasa ruchu (np. w przypadku konieczności ominięcia przeszkody, czy też zmiany pasa na samym skrzyżowaniu, jeśli posiada ono co najmniej dwa pasy ruchu).

Orzeczenie wydano w sporze o unieważnienie egzaminu na prawo jazdy: kursant nie włączył lewego kierunkowskazu przy wjeżdżaniu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, co zdaniem egzaminatora było błędem skutkującym oblanie testu.

W ocenie marszałka województwa natomiast wjazd na (niezdefiniowane ustawowo) rondo jest niczym innym jak wjazd na każde inne skrzyżowanie, zatem migacza włączać nie należy — chyba że zmienia się kierunek (czyli przy zjeździe z ronda).

art. 22 ust. 5 ustawy prawo o ruchu drogowym
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Od decyzji marszałka odwołanie wniósł egzaminator: kierunkowskaz na rondzie należy włączać, a obowiązek sygnalizowania zmiany kierunku jazdy w lewo podczas wjeżdżania na skrzyżowanie o ruchu okrężnym wynika z dwóch poradników („autorstwa Bogumiła Leśniewskiego oraz Henryka Próchniewicza”) oraz pismo KGP.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie podzieliło tego stanowiska. Przy wjeździe na rondo (skrzyżowanie oznaczone znakiem drogowym C-12) nie następuje zmiana kierunku jazdy, zatem nie ma podstaw do sygnalizowania takiego manewru.

Skarga wniesiona do WSA okazała się bezskuteczna: rondo jest skrzyżowaniem jak każde inne (art. 2 pkt 10 pord), wjazd na skrzyżowanie nie jest włączeniem się do ruchu (art. 17 pord). Całość obowiązków kierującego przy zbliżaniu się do skrzyżowania określa art. 25 pord (zachowanie szczególnej ostrożności, ustąpienie pierwszeństwa), natomiast kierunkowskazu należy używać wyłącznie dla sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy (art. 22 ust. 5 pord). Taka zmiana kierunku ruchu następuje dopiero przy zjeździe ze skrzyżowania (także takiego o ruchu okrężnym).



WSA przypomniał przy tym, iż nie mają znaczenia opinie wyrażone w poradnikach („w ocenie Sądu sprzeczne z obowiązującym prawem”) — o tym, że kierunkowskaz przy wjeździe na rondo włączać należy — albowiem są to tylko i wyłącznie prywatne poglądy autorów (podobnie jak pismo Komendanta Głównego Policji).

Q.E.D.

90 comments for “Czy należy włączać kierunkowskaz przy wjeżdżaniu na rondo?

  1. Borek
    8 września 2017 at 06:23

    Zaraz zaraz, chwileczkę! Czyli według tego orzeczenia dobrze robią ci, którzy na takim normalnym skrzyżowaniu najpierw skręcają, a potem dopiero włączają kierunkowskaz? Nie no, mi się nie wydaje ale jestem wręcz pewien, że szanowni sędziowie nie zrozumieli słowa „zawczasu”.

    • 8 września 2017 at 08:19

      Rzecz w tym, że w świetle przepisów na rondzie — podobnie jak na każdym „zwykłym” skrzyżowaniu (przy standardowej jeździe) skręcasz TYLKO RAZ: zjeżdżając z niego.

      • 8 września 2017 at 09:09

        Jak się reguluje u nas tysiące różnych rzeczy ustawowo, to jedną rzecz którą by sie przydało – zostawia się interpretacji policjantów, egzaminatorów i wreszcie na samym końcu sędziów.

        Od kiedy pamiętam, czyli od kursu na prawo jazdy, interpretacja choćby pierwszeństwa na rondzie (pas wewn kontra zewn) zmieniła się co najmniej raz, przy niezmienionej literze prawa. Niewykluczone że są różnice w pojmowaniu ronda między różnymi regionami kraju.

        To w końcu by mogli ładnie i jednoznacznie określić funkcjonowanie rond.

        Czy szanowny RedNacz ma jakieś pojęcie jak to jest uregulowane innych krajach? Choćby w ukochanych Czechach?

        • 8 września 2017 at 09:20

          Cóż, być może rzeczywiście ustawodawca powinien poświęcić jakieś 2 godziny pracy na dodanie definicji skrzyżowania o ruchu okrężnym oraz paru dodatkowych zdań.

          W Czechach (i na Morawach, i na Śląsku) jest tak jak u nas ;-)

          • sjs
            8 września 2017 at 09:22

            Może lepiej niech nie tworzą dodatkowej definicji bo znając jakość legislacji to wyjdzie z tego jakiś potworek, który tylko zaciemni obraz zamiast go rozjaśnić.

            • 8 września 2017 at 10:28

              Trzeba wierzyć w racjonalnego ustawodawcę — może tym razem się uda?

              • sjs
                8 września 2017 at 19:03

                Optymista :)

              • 10 września 2017 at 23:33

                powiem wam że coś na rzeczy jest z tymi rondami. Definicja służy od tego, ze skoro nie da się zdefiniować to jest ono bez sensu.

                2. Pamiętacie jak wyskoczył rysunek z pierwszeństwem? Ale była wojna. https://www.salon24.pl/u/gps65/798897,pierwszenstwo-lamane

                Zasady są tu ewidentnie źle sformułowane.

          • Ryszard Dobrowolski
            25 października 2017 at 23:51

            Definicja skrzyżowania o ruchu okrężnym jest zawarta w art. 2 pkt. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym. To tak rozumiane skrzyżowanie wlotowe na obiekt z wyspą środkową zorganizowany zgodnie z nakazem znaku C-12″ruch okrężny” . Przepisy ruchu drogowego są określone w sposób elementarny, tak by można je było zastosować dla każdego złożonego obiektu, niezależnie od jego złożoności i geometrii. Skrzyżowanie typu RONDO to w całości skrzyżowanie, ale nie w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym, a prawa budowlanego. To złożone skrzyżowanie dróg publicznych, a nie jedno klasyczne skrzyżowanie wg ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wjazd na rondo to zawsze jazda na wprost BEZ WŁĄCZANIA KIERUNKOWSKAZÓW. Po wjeździe jedzie się bez zmiany kierunku jazdy tak jak prowadzi jednokierunkowa jezdnia, albo okrężnie, albo do wylotu i z tej jednokierunkowej jezdni skręcasz. Gdy biegnie ona tylko okrężnie, to tylko w prawo, a gdy jednokierunkowe jezdnie biegną tylko na wprost, to chcąc jechać w lewo trzeba skręcić w lewo z tej jezdni i jechać drogą poprzeczną na wprost do następnego wylotu. To wszystko, ale jak Pan Redaktor jest zainteresowany, to zapraszam na MrErdek1.

            • 25 października 2017 at 23:56

              że niby to powyżej to ma być ta jednoznaczna definicja?

        • prosemi
          8 września 2017 at 20:26

          To w końcu by mogli ładnie i jednoznacznie określić funkcjonowanie rond.

          Ale to jest ładnie określone w prawie o ruchu drogowym.

          Problem w tym, że ci którzy uczą innych tego prawa nie rozumieją albo nie chcą rozumieć. Oni szczególnie powinni stosować się do tego prawa a nie opierać się na jego interpretacji przed pseudospecjalistów i pseudoporadniki.

          Jeśli ktoś ma wątpliwość jak jeździć na skrzyżowaniu o ruchu okrężnych to bardzo polecam lekturę bloga a przynajmniej tego i kolejnego wpisu na nim: http://mrerdek1.blogspot.gr/2015/07/39-ruch-okrezny-instrukcja-obsugi-rond.html?m=1

      • robal_pl
        8 września 2017 at 14:27

        Prawidłowo ba na „rondzie” możesz mieć pas do jazdy w kółko, albo dwa czy nawet trzy, i możesz sobie takim pasem jechać w kółko aż do wyczerpania paliwa BEZ migania kierunkowskazem. Po prostu jedziesz swoim pasem a że jest on poprowadzony w kółko… To nie jest istotne. Dopiero gdy się z tego pasa zjeżdża ,czy też zmienia pas na ten obok należy użyć kierunkowskazu. Tak samo jak masz drogę z zakrętami to nie włącza się kierunkowskazu na tychże zakrętach…

        • 8 września 2017 at 16:36

          Ależ ja to dobrze wiem.
          Ba, nawet pamiętam jak w sprawie, w której byłem pokrzywdzony (gość mnie zaprawił skręcając na rondzie z lewego pasa, bo uważał, że jak jadę prawym, to muszę skręcać), sędzina powiedziała obwinionemu „proszę pana, oprócz tego, że kierowca może zawracać albo się pomylić, może też cały czas jeździć w kółko po rondzie”.

          • Ryszard Dobrowolski
            5 grudnia 2017 at 10:02

            Tak, ale bez włączonego kierunkowskazu zewnętrznym okrężnie biegnącym pasem ruchu przy organizacji ruchu „ruch okrężny” lub przy wyspie z włączonym lewym kierunkowskazem przy ogólnych zasadach ruchu. Na rondach turbinowych z wlotami jednopasowymi jadąc z tych wlotów nie zawrócisz.

      • Borek
        8 września 2017 at 19:11

        Ale w świetle jakich „przepisów o rondzie”? Jest tylko jeden – definicja znaku C-12. Jak bonedyny, nigdzie indziej w przepisach (poza wytycznymi budowy dróg) nie znalazłem ani słowa na ten temat.

        Dlatego do ronda aplikują się ogólne przepisy tak samo jak do wszystkich innych skrzyżowań. A zamiar skrętu na skrzyżowaniu sygnalizuje się przed skrzyżowaniem, a nie dopiero będąc na nim, prawda? I nie, nie uważam że to ma mało sensu – owszem, kierowcy na innych wjazdach mogą nas nie widzieć np. z powodu wyspy albo patrzenia w swoje lewo (przez znak A-7 na 99,99% takich skrzyżowań, są chyba dwa wyjątki w kraju). Ale kierowcy za nami mają prawo wiedzieć gdzie zamierzamy pojechać, a my mamy obowiązek ich o tym poinformować.

        • 8 września 2017 at 20:12

          Sygnalizować należy zamiar zmiany kierunku jazdy (art. 22 ust. 5 pord) — nigdzie nie jest powiedziane, że robi się to przed skrzyżowaniem.
          Wyobraź sobie wjazd na jakieś H-kształtne skrzyżowanie (gdzie jedziesz po pałąku) — będziesz sygnalizował przed pierwszym zjazdem, chociaż masz zamiar skorzystać z drugiego?

        • Magic
          8 września 2017 at 20:26

          Czy rondo to jedno skrzyżowanie, czy kilka skrzyżowań? Definicja znaku tego nie rozstrzyga.
          Ruch okrężny może występować również wokół całkiem sporego parku/rynku w centrum miasteczka. I znak mówi że na najbliższym skrzyżowaniu mamy obowiązek skręcić w prawo, a na każdym następnym – dopóki skęcamy najbardziej w lewo to ciągle jesteśmy na rondzie i nic nam po lewej stronie z naprzeciwka nie nadjedzie.

          • Borek
            8 września 2017 at 21:11

            Oczywiście że definicja znaku C-12 jest jednoznaczna – znak oznacza wjazd na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Na „skrzyżowanie” czyli jedno, a nie na „skrzyżowania” czyli kilka. Znak mówiący że na najbliższym skrzyżowaniu musimy skręcić w prawo to znak C-2, zupełnie inna bajka, i wtedy akurat musimy sygnalizować manewr skrętu w prawo. Na rondzie tego (podobno) nie robimy, więc jak to jest z tym rozbijaniem ronda na kilka skrzyżowań? Według mnie to nonsens, znak C-12 dokładnie określa ile tych skrzyżowań mamy przed sobą – jedno, i to nie w prawo a o ruchu okrężnym

            Za jednym komciem, RedNaczu – i tu poniekąd mnie masz, bo sygnalizuję w takim momencie żeby było jasne gdzie dokładnie jadę. Dlatego napisałem, że pomimo prostego przepisu – zawczasu sygnalizujemy zamiar – należy uważać czy nasza informacja nie będzie dwuznaczna. Zwłaszcza na rondzie jak widać budzi to kontrowersje. ;)

            Niemniej jedno jest pewne jak dla mnie bezdyskusyjnie – jeżeli pasy wprowadzające nas na rondo są oznaczone strzałkami kierunkowymi (znaki pionowe oraz znaki poziome), to wtedy zgodnie z tymi znakami i naszym zamiarem musimy sygnalizować odpowiednio manewr już przed wjazdem na rondo, sunąc po danym pasie wjazdowym, tak jak na normalnym podobnie oznaczonym skrzyżowaniu. I tu powstaje pytanie – czemu na rondzie raz sygnalizujemy a raz nie zależnie od „malowania”, a na zwykłym skrzyżowaniu sygnalizujemy zawsze? I nie schodźmy na ten tor, gdzie zależnie od wygięcia łuku albo przebiegu drogi z pierwszeństwem raz migamy a raz nie, bo tutaj też słyszałem różne interpretacje – i te z dziwną „drogą główną”, i te z porównywaniem skrzyżowania do łuku drogi, którym ono na pewno nie jest.

            • 8 września 2017 at 21:49

              Osobiście uważam, że nawet jeśli na rondo prowadzą Cię jakieś strzałki — nie migamy. Chyba że podążając za strzałkami zmieniasz pas — wówczas migamy.
              Tak samo na normalnym skrzyżowaniu.

          • Ryszard Dobrowolski
            7 grudnia 2017 at 15:04

            Rondo nazywane jest potocznie od bardzo dawna skrzyżowaniem (budowlą) o ruchu lub z ruchem okrężnym, z ruchem dookoła wyspy, a także skrzyżowanie z wyspą, itp. i dotyczy to budowli typu rondo (skanalizowane skrzyżowanie dróg publicznych).

            Określenie ‚skrzyżowanie o ruchu okrężnym” o którym jest mowa w art. 24.7 ustawy prd, to określenie związane z przepisami o ruchu drogowym i oznacza każde z osobna skrzyżowanie (art. 2.10 prd) wlotowe na dowolny co do kształtu i wielkości obiekt zorganizowany zgodnie z nakazem znaku C-12 „ruch okrężny”, w tym, ale nie wyłącznie typu rondo.

            Kierujący nie widzi z lotu ptaka dużego ronda czy innego co do kształtu obiektu z wyspą lub placem na środku. O tym jak jest taki obiekt zorganizowany powiadamiany jest na jego skrzyżowaniu wlotowym odpowiednim oznakowaniem.

            Czym się różni w rozumieniu zasad ruchu SKRZYŻOWANIE od SKRZYŻOWANIA O RUCHU OKRĘŻNYM? Tym, że na tym pierwszym krzyżują się ze sobą zwykle dwie różne drogi, a na tym drugim jedna droga z sobą samą.

            Nie włącza się na wlocie żadnego kierunkowskazu gdyż wjazd i jazda dookoła wyspy lub placu okrężnie biegnąca jednokierunkową jezdnią,`to jazda tą samą drogą bez zmiany kierunku jazdy w rozumieniu art. 22 ustawy prd. Przy tej organizacji ruchu (ruch okrężny) zmiana kierunku jazdy następuje dopiero na zjeździe lub skrzyżowaniu wylotowym.

            Francuzi „ruch okrężny” tłumacza jako nawijającą się na siebie jednokierunkową jezdnię, a nasi policjanci zwinięta w kółko jedną jezdnią autostrady. Co w tym jest trudne do zrozumienia?

            Niezależnie od „ruchu okrężnego” w EUROPIE obiekty typu rondo mogą być organizowane także wprost wg ogólnych zasad ruchu, bez związku z ruchem okrężnym i znakiem C-12. Z podporządkowanymi wszystkimi wlotami i jednokierunkowymi jezdniami biegnącymi odśrodkowo, spiralnie lub turbinowo na wprost do wylotów. Na nich wjazd to też jazda na wprost. https://uploads.disquscdn.com/images/4e823971ffeea7804a6a7d5e014be5800c4427e44238db87e1b1517dcfcef21b.png Niestety, za sprawą ekspertów z WORD, od 2005 roku są bezprawnie znaczone znakiem C-12., ale tu już inna spara.

  2. kjonca
    8 września 2017 at 06:52

    zaraz *lewy* kierunkowskaz przy wjeżdżaniu? w lewo przecież jedziemy jak już jesteśmy na rondzie?

    • 8 września 2017 at 08:21

      Zauważ jak ludzie migają włączając się do ruchu z różnych skośnych wlotów (np. stacji benzynowych lub wjazdów na autostradę):

      – lewym — bo uważają, że jadą w lewo (zmieniają pas w lewo),
      – prawym — bo zauważają, że jednak skrzyżowanie prowadzi w prawo (a „zajechanie” w lewo to zdarzenie incydentalne).

      IMHO poruszając się wzdłuż ronda może i jedziesz w lewo, ale nie inaczej niż na łuku szosy — ale w lewo nie skręcasz. Są tacy, którzy migają lewym jadąc wokół ronda, ale to jest jeszcze inna sztuczka.

      • kjonca
        8 września 2017 at 09:02

        No ale właśnie o to chodzi :) (Nie ma między nami sporu jakby powiedział prawnik :P) Tym bardziej oblanie za brak *lewego* kierunkowskau jest dla mnie absurdalne,

        • 8 września 2017 at 09:21

          Jak widać to kwestia interpretacji wynikającej także z tego, co kursant usłyszał na kursie (podobnie jak np. z techniką jazdy — widząc czerwone dojeżdżasz na biegu, bez gazu, czy włączasz luz? a hamując ostrzej starasz się redukować na 3-kę? — bo ja i jedno, i drugie ;-)

  3. sjs
    8 września 2017 at 09:17

    Bardzo dobry wyrok, a uwalenie egzaminu na podstawie poradnika jest po prostu śmieszne.

  4. keiran
    8 września 2017 at 09:27

    Ten wyrok kompletnie zmienił mi światopogląd :-D
    Parenaście lat temu na kursie nauczyli mnie, że mam jedną z dwóch sytuacji:
    1) znak C-12 Ruch okrężny, brak świateł. Wjeżdzam z lewym kierunkowskazie, jak minę ostatni wylot, który omijam to wyłączam ten kierunkowskaz. Jak już zamierzam wyjechać to włączam prawy kierunkowskaz, wyłączam go po zjeździe ze skrzyżowania (na wysokości przejścia dla pieszych)
    2) skrzyżowanie okrężne ze światłami. Bez kierunkowskaza chyba, że następuje zmiana pasa.
    I tak jeżdzę. Jak się okazuje – nieprzepisowo. A tak wychowano pokolenia lubelaków :-D

    • sjs
      8 września 2017 at 09:29

      Ad 1. Jak na rondzie masz kilka pasów to też wciąż masz włączony ten kierunkowskaz?

      • keiran
        8 września 2017 at 09:36

        Tak, dopóki „się obracam”. Im dłużej się nad tym zastanawiam, tym głupsze się to wydaje prawdę powiedziawszy.

        • 8 września 2017 at 10:05

          Pogląd, iż „migam, bo sygnalizuję, że jeszcze nie skręcam” jest mi znany — niemniej niezrozumiały jest dla mnie niezmiennie ;-)

          IMHO wyrok (jego teza) jest prawidłowa:

          – wjazd na rondo to nic innego jak wjazd na zwykłe skrzyżowanie (nie migam),
          – jak zmieniam pas to zawsze migam (także na rondzie migam),
          – wyjazd z ronda to zjazd ze skrzyżowania (migam),
          – na rondzie mam co najwyżej łuk w lewo, a przecież na łuku w lesie też nie migam (nie migam).

          • AlbertStonoga
            8 września 2017 at 15:21

            Ostatnio w znanym programie telewizyjnym poświęcono tematowi rond i kierunkowskazów cały odcinek:

            • 8 września 2017 at 15:59

              Skrytykowałem na Fejsbóku, skrytykuję i tutaj.

              Oto na załączonym obrazku mamy kierowcę, który ma nie migać lewym kierunowskazem, chociaż ewidentnie zmienia pas — a w dodatku nie wiadomo po co planuje jazdę lewym pasem (a za jazdę lewym pasem można dostać mandat — chyba że się wyprzedza — ale na skrzyżowaniu wyprzedzać nie wolno).

              https://uploads.disquscdn.com/images/f4d25acb7677ebb80377dd2eca0d62e8bfc5171f126a9f34a068398264216940.jpg

              • 8 września 2017 at 17:15
              • Borek
                8 września 2017 at 21:16

                Planuje jazdę lewym pasem, bo hmmm… tego uczą na kursach? Tego wymagają na egzaminach? Nie, serio tak jest, z tym że jednak wymagają też sygnalizacji zmiany pasa.

                Ja też uważam że to bezsens, tak samo jak bezsensem są takie ronda z dwoma pasami, gdy na wszystkich drogach wjazdowych jest tylko jeden. Pasy na rondzie powinny być tylko wtedy, gdy przynajmniej jedna jezdnia wjazdowa ma również kilka pasów oraz na rondach turbinowych. Oczywiście poprawnie namalowanych, bo to co czasem próbują nazwać rondem turbinowym to jakieś nieporozumienie.

              • patchworked
                9 września 2017 at 08:05

                @olgierdrudak:disqus
                O właśnie, ronda turbinowe – włączamy kierunek na skrajnym prawym pasie który kieruje nas naturalnie, bezpośrednio, na zjazd z ronda? :)
                Ja tam wrzucam, bo nikogo tą informacją nie oszukam, w przeciwieństwie do tego nieszczęsnego migania lewym przed rondem szczególnie w przypadku dróg krzyżującycj się nieregularnie albo w większej/mniejszej liczbie niż 4.

              • 9 września 2017 at 09:36

                Rondo „turbinowe” to popularna nazwa takiego skrzyżowania, na którym są przynajmniej dwa pasy — z czego ten prawy służy wyłącznie do skrętu (strzałka w prawo), a ten lewy do jazdy na wprost (strzałka). Nie chodzi o jakąś naturalność manewru :)

              • patchworked
                9 września 2017 at 10:00

                No ta naturalność (pisana kursywą) jest w tym właśnie kontekście – na zwykłym rondzie możemy jechać jednym pasem w kółko (a jak chcemy zjechać to musimy mignąć prawym kierunkiem) w nieskończoność, na turbinowym naturalnie nas ten pas z ronda wyprowadza (mrugnąć kierunkowskazem musimy jeśli chcemy na rondzie zostać. Tylko pytanie, czy powinniśmy chęć zjazdu z ronda potwierdzać kierunkiem w prawo, skoro pas niejako sam nas kieruje.

              • 9 września 2017 at 10:24

                Skręt zawsze należy sygnalizować, nawet jeśli jesteś na pasie z nakazem jazdy. Pamiętaj, że migasz nie tylko dla siebie i tych co za Tobą.

              • patchworked
                9 września 2017 at 10:38

                Wiesz, ja mnie tam do migania zachęcać nie trzeba, jeśli miganiem nie wprowadzam niepotrzebnego zamieszania – zawsze migam.

                Chodzi mi wyłącznie o teorię – jednak pas z nakazem skrętu na zwykłym skrzyżowaniu a ten na rondzie to, na chłopski rozum, trochę ciut innego.
                1. W przypadku standardowego skrzyżowania, jadąc po pasie z nakazem, sekwencja wygląda tak, że wjeżdźamy na powierzchnię skrzyżowania (po której w różnej fazie cyklu świateł mogą przejechac samochody z różnych kierunków) a manewr kończymy na nowym pasie na innej drodze niż ta, z której na skrzyżowanie wjechaliśmy.
                2. W przypadku ronda turbinowego jedziemy sobie swoim pasem, linia ciągla/powierzchnia wyłączona z ruchu w pewnym momencie zabrania nam już zmiany pasa ruchu i de facto nie mamy możliwości innego manewru niż jechac przed siebie (czyli zjechać z ronda pasem, którym sie poruszamy).

                Ja tam migam i tak, żeby inni wiedzieli, że nie odwalę żadnego niespodziewanego manewru, np. nie zignoruję powierzchni wyłączonej z ruchu i nie uderzę w samochód wyjeżdzający z podporządkowanej – teoretycznie dostałbym mandat za jazdę po pomalowanym, ale winnym kolizji byłby kierowca z podporządkowanej (?).

              • Mike
                9 września 2017 at 20:27

                ronda turbinowe to takie jak pod Ikeą w Bielanach Wroc. jak rozumiem?
                dla mnie one są zupełną rzadkością i niemalże doprowadziłem do stłuczki na takowym
                Na kursie w ogóle nic na ich temat nie było (acz lata temu i mogłem zapomnieć).

              • patchworked
                10 września 2017 at 09:35

                ronda turbinowe to takie jak pod Ikeą w Bielanach Wroc. jak rozumiem?

                Jeśli dobrze widzę na google maps – tak ;)
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Turbo_Roundabout.svg

                dla mnie one są zupełną rzadkością

                W tej konfiguracji da się zrobić tylko duże ronda, więc siłą rzeczy są rzadsze. Ale jeździ się po nich dużo lepiej niż po zwykłym rondzie, jeśli z góry wiesz gdzie chcesz jechać wskakujesz na odpowiedni pas i szansa na stłuczkę jest w zasdzie minimalna (przynajmniej z twojej winy).

              • 10 września 2017 at 11:01

                Chyba że trafi się artysta (wcale nie takie rzadkie), który znaki drogowe odczytuje na ostatnią chwilę (lub się cwaniaczy), zatem zmiana pasa następuje w trybie ad-hoc ;-)

              • patchworked
                10 września 2017 at 11:39

                Dlatego te skrzyżowania są dobre z perspektywy AC – ciężko jest rozbić na nich swój samochód z własnej winy, jeśli uważamy to ewentualne stłuczki mogą być w zasadzie wyłącznie winą innych kierowców* i likwidowane z ich OC. W razie stłuczki policjant zadaje sakramentalne pytanie „który z panów zmieniał pas ruchu?” i jest wszystko jasne ;)

                *zakładając, że „turbinka” jest dobrze zaprojektowana.

              • 10 września 2017 at 08:59

                IMHO skręt „na nakazie” jest zawsze zmianą kierunku — migamy — nawet jeśli wydaje się, że to jest „ten sam pas” (co by oznaczało, że nie migamy).

  5. Andrzej Witkowski
    8 września 2017 at 11:10

    Jakbym zobaczył, że ktoś włącza lewy kierunkowskaz zanim wjedzie na rondo, to bym spanikował. Dla mnie oznaczałoby to, że chce pojechać pod prąd. Włączenie lewego kierunkowskazu już w trakcie jazdy po rondzie sugeruje, że ktoś chce zmienić pas na wewnętrzny albo zmienia pas ruchu na rondzie turbinowym przekraczając przy tym przerywaną linię.
    Spotkałem się z tym, i prawdę powiedziawszy sam też tak postępuję, że jeśli ktoś chce zjechać pierwszym zjazdem, to włącza prawy kierunkowskaz już przed wjazdem, co jest sygnałem dla czekających na tym wjeździe, że mogą na nie bezpiecznie wjechać.

    • 8 września 2017 at 11:44

      Zważywszy, że ca. 1/3 kierowców w ogóle nie używa kierunkowskazów przy skręcie w prawo… — dość często się czeka, bo królewicz zjeżdża, ale nie miga — ten ostatni akapit nie dla mnie ;-)

      • Borek
        8 września 2017 at 21:17

        1/3 kierowców nie używa kierunkowskazów w ogóle, również przy skrętach w lewo i oczywiście przy zmianie pasa ruchu. Płyn do kierunkowskazów jest drogi jak cholera.

    • patchworked
      9 września 2017 at 08:11

      Spotkałem się z tym (…) , że jeśli ktoś chce zjechać pierwszym zjazdem, to włącza prawy kierunkowskaz już przed wjazdem (…)

      Przecież to wydaje się tak oczywiste, że nikogo nie powinno dziwić i zastanawiać. Informacja jest jasna, zarówno dla samochodu za nami (może wybrać inny pas przed/na rondzie) oraz, jak napisałeś, kierowcy na wjeździe dalej. Ale ten lewy kierunkowskaz na większości rond jest informacją zbędną a w szczególnych przypadkach – wprowadzającą w błąd innych kierowców co do naszych faktycznych zamiarów.

  6. 8 września 2017 at 11:14

    To pokazuje niestety też pewną mentalność u nas związaną z PoRD. W dyskusje o tych przepisach wdaję się często i czasem trafi się instruktor jazdy lub egzaminator… i dopiero się zaczyna – „bo w poradniku takim-a-takim”, „bo w książeczce cośtam” itd. Zdają się być – bez urazy dla tych, co jednak mają inaczej – ślepi na przepisy, a wykładnią są owe książeczki, poradniki, broszurki itd.

    • 8 września 2017 at 11:21

      No ale czemu się dziwić? Przepisy są kontrowersyjne, trzeba się jakoś opierać na tym co sądzą mądrzejsi.

      Np, sygnalizacja skrętu w lewo przed rondem nie jest wg mnie zupełnie bez sensu, zaś inni by spanikowali jakby zobaczyli że ktoś sygnalizuje w lewo.

      • 8 września 2017 at 11:32

        No ja np. jestem zwolennikiem sygnalizowania lewym kierunkowskazem, jeśli zamierzamy opuścić rondo zjazdem „w lewo”. W końcu w ten sposób przed skrzyżowaniem sygnalizujemy zawczasu jak planujemy z tego skrzyżowania zjechać… a że jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie powinno mieć znaczenia. To może być sygnał dla tych co czekają na wjazd o jeden wjazd przed nami, że zajmiemy wewnętrzny pas, a oni mogą wjechać na te bardziej zewnętrzne.

        • 8 września 2017 at 11:50

          Ale na rondzie nie ma szans skręcić w lewo ;-)

          Jeśli byłby to jakiś wieloskrętny ślimak przy wjeździe na autostradę lub lepsze skrzyżowanie w większym mieście — kombinowałbyś jak azymut wyjazdu wychodzi Ci względem wjazdu?

          Np. tutaj:

          http://aledycha.pl/wp-content/uploads/2011/05/Complicated-Road-06.jpg

          • 8 września 2017 at 15:25

            Weź pod uwagę że dla większości naszej populacji rondo to nie jest koło z odchodzącymi promieniście drogami, tylko zwykłe skrzyżowanie pod kątem prostym, z dwoma pasami w kazdym kierunku, w którym ktoś na środku postawił kawałek zieleni, nie zawsze zresztą w kształcie okrągłym. Nie ma się co dziwić że traktują je jako całość.

            A to powyżej to cóż, czy jest wyodrębione jako całość? Czy jest tam znak „skrzyżowanie o ruchu spaghetti” lub odpowiednik? Bo przy rondzie zazwyczaj jest.

            • 8 września 2017 at 16:04

              Wiadomo, że skrzyżowanie o ruchu okrężnym rozpoznajemy wyłącznie po znaku — nie po jego budowie.

              Obrazek odnosi się do zdania, z którego wynika, że kierunkowskaz (lewy!) ma sygnalizować z jakimś tam wyprzedzeniem, że kierowca planuje skręt w któryś tam („lewy”) zjazd — co ma pokazywać innym kierowcom „jadę dalej, będę później skręcał”.

              Dla mnie jest oczywistym, że sygnalizujemy zamiar manewru, ale biorąc pod uwagę bieżącą sytuację na drodze — nie moje wyobrażenie o tym jak na osi kompasu będzie wyglądało usytuowanie mojego pojazdu względem obecnego położenia (czyli sygnalizuję skręt w prawo jeśli zjeżdżam z ronda w prawo — bo w lewo nigdy się nie da się skręcić).

            • Borek
              8 września 2017 at 21:19

              Weź pod uwagę, że zastraszająca ilość rond powstaje dokładnie tak jak piszesz. Na małej drodze w Pipidówie Górnej ktoś postawi na środku kloc, dobuduje objazdy i powstaje rondo z dwoma zjazdami. Jest zamówienie, jest faktura, jest przelew…

              • 8 września 2017 at 21:53

                Bo gdzieś ponoć jest napisane, że ronda uspokajają ruch.

                Ale np. ten wyjazd jest tak kolizjogenny, że strach:

                https://goo.gl/maps/HK4n2Yw8nyC2

              • Mariusz Herich
                8 września 2017 at 22:47

                Nie jest kolizyjny, bo na rondzie jest JEDEN pas. Więc wyjechać można w dowolną ulicę. Albo namalować porządne pasy na rondzie, ale to jest trudniejsze ;)

              • 9 września 2017 at 09:38

                OIDP fabrycznie kreseczki tam były (nawet nie pamiętam jak to wygląda teraz). Mieszczą się dwa auta obok siebie, na luzie. Skręcający od wewnętrznej w prawo regularnie zaprawiają jadących na wprost przy prawej krawędzi.

              • Mariusz Herich
                9 września 2017 at 10:28

                U nas to samo, bo ciężko jest zapamiętać, że ten co jedzie po zewnętrznej może jechać prosto i wtedy ma pierwszeństwo.

              • Borek
                9 września 2017 at 03:48

                No bo przecież uspokajają. Najlepiej przejechać się DK50 od drogi A2 aż do S7 – można zobaczyć jak spokojnie ludzie stoją w korkach przy tych drogach i jeszcze S8. Stoją nieraz nawet na drogach szybkiego ruchu. ;)

          • 9 września 2017 at 10:49

            Wydaje mi się, że prawo nie zna pojęcia ronda, a jedynie skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Zatem wydaje mi się sensowna możliwość zasygnalizowania „zawczasu”, jak planuję zmienić mój kierunek jazdy na owym skrzyżowaniu, jako całości… wszak istnieje przepis, że należy założyć, że inni uczestnicy ruchu poruszają się zgodnie z przepisami, więc nie będą jechać pod prąd na rondzie.

        • mall
          9 września 2017 at 09:57

          Zakładam, że mowa o rondzie z 1 pasem.

          Sygnalizowanie zamiaru zjechania z ronda zjazdem położonym na lewo od miejsca, w którym się na rondo wjeżdża nie wnosi żadnej przydatnej informacji dla innych uczestników. Jadący na rondzie nic z tej informacji nie ma. Wjeżdżający za tobą i tak muszą jechać za tobą i twój kierunek nie ma dla nich znaczenia (zwłaszcza, że aby zjechać z ronda jakimś „lewym zjazdem” musisz przejechać większość ronda, nieprawdaż?).

          A co w sytuacji gdy na lewo od wjazdu masz położone dwa zjazdy z ronda? Wtedy twój kierunek jest uzależniony od kontekstu i nie da się z niego wyczytać nic poza „gdzieś w lewo”.

          Dodatkowo taka sygnalizacja zmusza kierowców do zastanawiania się co ona oznacza- zupełnie niepotrzebnie bo to dla nich bez znaczenia (i tak muszą jechać za tobą, nikt inny wjechać przed ciebie nie może). Zbędny szum informacyjny wprowadzający raczej niepewność niż jasność.

          • 9 września 2017 at 10:42

            Ale skąd to założenie? A nie można teraz dla odmiany założyć, że ma dwa pasy i nagle sygnalizowanie, gdzie się zjedzie może być przydatną informacją dla innych?

            • Mike
              9 września 2017 at 20:29

              jeśli ma więcej niż jeden pas to oznacza zmianę pasa…

    • 8 września 2017 at 11:47

      Z tego widać, że nie jesteś prawnikiem, więc nie masz wbitego do głowy na 1 roku studiów: wśród źródeł prawa są także tzw. źródła poznania prawa, do których zaliczamy m.in. komentarze. Każde zagadnienie prawne obrasta w różnego rodzaju — czasem iście tautologiczne, ale czasem polemiczne — wypowiedzi (doktryny, praktyków), a ludzie później o tym czytają.

      Tak samo jest np. w przypadku odpowietrzania kaloryferów: masz 5 poradników (na YT), a w nich różne wypowiedzi — co najpierw odkręcić i dlaczego tamten robi źle ;-)

      • Mariusz Herich
        8 września 2017 at 22:45

        A ja jakoś nie rozumiem w czym jest problem. Wytłumaczono mi to kiedyś raz, obrazowo, a porządnie. Rondo to taka „zawinięta” droga. Jak się ją wyprostuje to mamy prostą drogę z odnogami po prawej stronie. Chcę w prawo – czyli wyjechać z ronda – włączam prawy kierunkowskaz. Chcę wyjechać z lewego pasa to najpierw zmieniam pas na prawy (samochody na prawym pasie mają pierwszeństwo!!!), a potem skręcam w prawo (pomijając sytuację, kiedy z prawego pasa można tylko w prawo, a nie w prawo i prosto). Ot i cała filozofia. A jak ktoś daje lewy kierunkowskaz podczas wjazdu to tak naprawdę nagle miga w lewo na prostej drodze. A prawy kierunkowskaz daje się nie podczas wjazdu („jadę prosto”) tylko podczas wyjazdu („skręt w prawo”).
        Boję się nawet powiedzieć kto ma pierwszeństwo przy wjeździe na rondo, bo to też podobno jest wielki problem. A tak naprawdę to tylko reguła prawej ręki i wjeżdżający mają pierwszeństwo. A egzaminator powinien się solidnie douczyć.

        • Borek
          9 września 2017 at 03:54

          Tylko takie rozwijanie jest nieprawidłowe, bo jak napisałem wcześniej – znak C12 definiuje jedno skrzyżowanie, a nie kilka. Z pierwszeństwem przy wjeździe też nie ma problemu, zasady ustępowania pierwszeństwa pojazdom po prawej stronie nikt nie wyłączył. A że na większości rond w kraju są znaki A-7 to inna bajka…

          • 9 września 2017 at 10:29

            Raczej nie ma znaczenia czy skrzyżowań jest kilka czy jedno, migacz włączamy przy zmianie kierunku jazdy (nie przy „korzystaniu ze skrzyżowania”).

            Vide zdjęcie ilustracyjne — skrzyżowań można tam naliczyć kilka, jak z tego placu zjeżdżasz (skręcając, nie mam na myśli jazdy na wprost) nie ma znaczenia czy zjeżdżasz na wybranym skrzyżowaniu z wielu czy na jedynym.

            Różnica właśnie w tym, że z takiego niby-ronda rzeczywiście można pojechać na wprost, więc zjazd nie może być sygnalizowany kierunkowskazem (ale znów wjazd powinien, o ile oczywiście ktoś wjeżdża ze skrętu).

        • 10 września 2017 at 12:12

          Tak by było jakby nie było znaku „skrzyżowanie o ruchu okrężnym” a zamiast tego był po prostu znak „ustąp pierwszeństwa” i „nakaz skrętu w prawo”.

          A skoro jest jednak znak, to jeżeli dobrze rozumiem zasadę racjonalnego ustawodawcy, prawodawca chciał znakiem coś innego wyrazić niż brakiem znaku :).

          • Magic
            10 września 2017 at 13:13

            Dodatkowo ten kawałek jest jednokierunkowy – to trzebaby dodać znak droga jednokierunkowa, i to przy każdym wjeździe i jeszcze zakaz wjazdu na kierunek przeciwny.

          • sjs
            10 września 2017 at 15:20

            Ten znak przy okazji zastępuje znak droga jednokierunkowa.

  7. Dominik Pietrzykowski
    11 września 2017 at 14:29

    Dlaczego kursant miał włączyć „lewy” kierunkowskaz? Jeżeli już bym jakiś włączał wjeżdżając na rondo lub z niego zjeżając to tylko prawy bo z ronda zawsze skręcam w prawo, prawda? Czy może chodzi o to że z ronda zjeżdżał w trzeci zjazd czy tak jak by skręcał w lewo na zwykłym skrzyżowaniu?

    • 11 września 2017 at 15:35

      Myślę, że to jak z tym włączaniem się do ruchu np. na wyjeździe ze stacji paliwowej: jeden miga w lewo (bo myśli, że zmienia pas na lewy), a inny w prawo (bo przecież skręca w prawo).

      • sjs
        11 września 2017 at 15:58

        Mnie uczyli na kursie by włączać lewy kierunkowskaz gdy na rondzie mam zawrócić by inni kierowcy wiedzieli, że jeszcze z niego nie zjeżdżam.

        • 11 września 2017 at 16:15

          Jak widać u w.w. egzaminatora zdałbyś egzamin — ja bym oblał :)

          • sjs
            11 września 2017 at 17:17

            Część nauk na kursie było w stylu „pamiętaj, na egzaminie…”. Ale nie jestem pewien czy bym zdał, bo ten chyba chciał żeby zawsze włączać, a nie tylko przy zawracaniu.

  8. Ryszard Dobrowolski
    5 grudnia 2017 at 09:56

    Tym którzy nie rozumieją dlaczego wjeżdżając na budowlę drogową typu rondo (jednopoziomowe skrzyżowanie dróg publicznych skanalizowane okrągłą wyspą środkową), która nie jest w całości jednym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu drogowego, nie włącza się kierunkowskazów zapraszam na http://mrerdek1.blogspot.com/2017/11/106-kierunkowskazy-przed-rondem-sad.html gdzie znajduje sie ILUSTROWANY komentarz do uzasadnienia wyroku WSA w Gliwicach II SA.GI 888/16.

    • 5 grudnia 2017 at 10:13

      wszyscy uczestnicy sporu mają ilustracje, ciekawą terminologię i z dużym przekonaniem przekonują do swojej racji. To tylko dowodzi tego że jest to kiepsko zdefiniowane.

      • 5 grudnia 2017 at 10:49

        Na szczęście rozbieżności nie są bardzo szkodliwe — osobiście na rondach widzę takie kombinacje kierunkowskazów, że chyba nic nie robi na mnie wrażenia (dopóki nie widzę, że jadący równolegle do mnie po lewej szykuje się do skrętu w prawo).

        • Mike
          5 grudnia 2017 at 19:17

          ja się cieszę jeśli ktoś w ogóle łaskawie używa kierunkowskazów prawidłowo (lub mniej), nie tylko na rondach…. najbardziej irytujący są kierowcy, którzy włączają go w momencie skrętu… po co? przecież już widzę, że skręca

      • Ryszard Dobrowolski
        12 grudnia 2017 at 09:55

        „Ruch okrężny” (one-way rotary system, a od 1928 roku traffic circle) jako bezpieczną organizacje ruchu wymyślono i opisano ponad wiek temu. To rozwiązanie komunikacyjne jest bez przerwy stosowane ponad 100 lat w Europie do dziś, więc pytam czy to wina tego rozwiązania komunikacyjnego, że polscy eksperci rodem z PRL nie wiedzą co to znaczy? Czy to wina tego rozwiązania, że ignorant bez wykształcenia będący w PRL ministerialnym urzędnikiem i uznanym przez kolesi ekspertem, uznał, że znak C-12 to znak nakazu kierunku jazdy z prawej strony ronda traktowanego przez niego w całości jak jedno skrzyżowanie bez wyspy, którą trzeba tylko z właściwej strony objechać?

        Obecna dyspozycja znaku C-12 wyjaśnia, że z mocy nakazu znaku „obowiązujący ruch okrężny” ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku C-12. Czy to oznacza to samo co ruch odbywający się bez nakazu wg woli kierującego w prawo, w lewo lub na wprost z prawej strony wyspy? Co tu jest kiepsko zdefiniowane.
        W Konwencji wiedeńskiej założyli, że to oczywiste i napisali tylko, że znak D,3 „obowiązujący ruch okrężny” oznacza, że kierujący ma przestrzegać zasad ruchu okrężnego. W 2006 roku znowelizowano Konwencje, ale nasi EKSPERCI w obawie o zdemaskowanie ich niewiedzy zadbali, że nie ma ani tłumaczenia, ani ogłoszenia w Dz.U. obowiązującego Polskę prawa.

        • 13 grudnia 2017 at 10:33

          jak to ma do mojej tezy?

          • Ryszard Dobrowolski
            13 grudnia 2017 at 23:01

            Obecna dyspozycja znaku C-12 wyjaśnia, że z mocy nakazu znaku „obowiązujący ruch okrężny” ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku C-12. Czy to oznacza to samo co ruch odbywający się bez nakazu wg woli kierującego w prawo, w lewo lub na wprost z prawej strony wyspy? Co tu jest kiepsko zdefiniowane?
            W poprzednim Kodeksie z 1983 roku dyspozycja znaku C-12 „ruch okrężny”, który zaliczono bezprawnie do znaków nakazu kierunku jazdy, brzmiała: „ruch okrężny”, (rysunek C-12), dookoła wysepki (placu) na skrzyżowaniu”, a w komentarzach była mowa o ograniczeniu roli znaku „ruch okrężny”.

  9. Martinez
    30 marca 2018 at 22:16

    Kolejny stek bzdur. Rondo to obiekt budownictwa drogowego, dlatego nie musi być nic o nim w Prawie o Ruchu Drogowym. Ważny jest sposób organizacji ruchu, tj. czy jest okrężny, czy nie (niestety w Polsce poza Wrocławiem znak C12 stawia się nawet tam gdzie ruchu okrężnego nie ma) Tu gdzie nie występuje ruch okrężny i tor ruchu biegnie prosto jak na skrzyżowaniach z wyspą, skręcając w lewo skręcamy w lewo, a więc z lewym kierunkiem (np. rondo Dmowskiego w Warszawie). Natomiast jeżeli wyjeżdżamy z ruchu okrężnego, to odbijamy z niego w prawo, a więc z prawym kierunkiem. Niestety lubelski sąd tego nie ogarnia i teraz równie niekompetentne ministerstwo będzie zawracało kijem Wisłę.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.